Wednesday, June 15, 2011

menggantung mimpi

gula-gula kapas yang tersangkut di celah awan itu sudah lama menjadi idamannya.
dia tidak pernah jemu dan tidak akan jemu untuk terus memerhati gula-gula kapas merah jambu pucat itu. pernah juga dia bermimpi dia dapat terbang dan menggapai gula-gula kapas yang tersangkut di celah awan dan menikmati rasa manis yang larut di lidah.
dia mengumpulkan mimpi-mimpi tentang gula-gula kapas dan menyimpannya baik-baik dalam uncang yang berwarna ungu. harapannya satu hari nanti dia mahu terbang tinggi dan bergolek-golek di atas awan dan mencantum perca-perca mimpi menjadi satu hamparan yang besar. dan indah.
hari itu cuaca begitu nyaman. matahari tersenyum malu-malu. dia sudah bertekad untuk mengapai gula-gula kapas hari itu juga.
dia mengepak-ngepakkan sayap hitam berkilatnya. sekilas dia mendongak ke atas. memandang gula-gula kapas yang seakan-akan melambai-lambai kepadanya. dia memeluk uncang ungu yang berisi mimpi erat-erat.
dia memejamkan mata seketika sambil mengepak sayapnya kuat-kuat. dengan sekali loncat dia terus terbang. tinggi. tinggi dan makin tinggi.
hatinya berlagu girang. gula-gula kapas merah jambu pucat dilihat semakin hampir dalam jangkauannya. terbayang akan kemanisan gula-gula kapas yang mencair dalam mulut. dia semakin tidak sabar.
entah bagaimana, uncang yang berisi mimpi tiba-tiba terlucut dari pelukannya. tergamam dia melihat mimpi-mimpi yang berhamburan keluar dari uncang ungu. melayang-layang bagai daun kering ditiup angin. dia kalut mengumpul semula mimpi-mimpi. sehingga tidak sedar dia terbang semakin rendah. rendah dan semakin jauh dari gula-gula kapas.
saat dia mengumpulkan perca mimpi yang terakhir dia sudah kelelahan. sayapnya sudah tidak mampu mengepak sekuat tadi. akhirnya dia mengambil keputusan untuk pulang sahaja.
dengan mata berkaca-kaca dia memandang gula-gula kapas yang tersangkut di celah awan.
rupanya tidak mudah untuk menggapai gula-gula kapas merah jambu pucat itu. jauh. sangat jauh dari jangkauannya.
dengan rasa kesal dia menggantung uncang yang berisi mimpi di dinding kamarnya. dan menggantung sekali impiannya untuk merasai manisnya gula-gula kapas.
dia tidak tahu apakah satu hari nanti dia akan dapat menggapai gula-gula kapas. atau terus menggantung mimpinya sehingga bila-bila.

No comments:

Post a Comment