Friday, August 14, 2009

demam

masuk hari ni dah 3 hari aku MC sebab demam. waktu wabak menular cam ni memang takut. ramai yang jatuh sakit.

semalam gi klinik kerajaan kat a.u. 2, nurse amik darah pastu sampel urin (air kencing). doc cakap bukan suspect denggi. doc pun cakap demam aku x tinggi sangat. tapi doc bagi risalah H1N1. doc cakap klau sabtu & ahad ni demam x baik2 gak, kena gi hospital.

aku bace risalah yg dikeluarkan oleh jabatan kesihatan negeri selangor. boleh dibaca di laman web jabatan kesihatan selangor (www.jknselangor.moh.gov.my) di bawah pautan 'panduan penjagaan kesihatan diri (di rumah)'.

di sini aku nk share info dalam risalah tu. SEGERA dapatkan rawatan di hospital jika mengalami mana2 tanda dan gejala berikut:-
1. masalah pernafasan - sesak nafas, semput, warna bibir bertukar biru/ungu
2. batuk berdarah / kahak berdarah
3. sakit dada berterusan
4. cirit-birit / muntah yg kerap
5. demam berterusan melebihi 3 hari ATAU pun demam berulang selepas 3 hari pulih
6. berkelakuan x normal, keliru, kurang responsif kpd rangsangan / sawan
7. rasa pening apabila berdiri
8. kurang kencing

harap info di atas berguna...
harap2 lah cepat sembuh. huhu... hari ni ada gotong-royong kt pejabat. tapi sebab aku demam, terpaksa la menguzurkan diri.

No comments:

Post a Comment