Tuesday, July 3, 2012

kosong... kosong...

*ini bukan cerita tentang lagu najwa latif

hari ini rasa agak bingung. otak kosong (blank) tiba-tiba. ada kerja menanti tapi rasa tidak tahu yang mana harus dimulakan dahulu.
mungkin rasa kosong itu rentetan kejadian pagi tadi.
sudah jadi kebiasaan kalau saya keluar rumah pukul 7 pagi, saya akan melalui DUKE dan keluar di Jalan Kuching terus ke tengah-lembah. pagi ini jalan kuching jem, jadi saya memutuskan untuk melalui jalan bukit tunku. waktu di bulatan untuk ke bukit tunku ada sebuah teksi yang menyelit dengan sukacitanya. marah juga saya. saya menjeling jeling pada teksi itu dan pemandunya buat tak tahu. tetapi penumpang teksi itu perasan jelingan marah saya.
ok, habiskan cerita tentang pemandu teksi itu. kebanyakan pemandu teksi memang begitu. maafkanlah saja.
sewaktu melalui jalan bukit tunku tiba-tiba rasa berdebar. saya fikir mungkin rasa cuak kerana takut terlewat sampai pejabat.
sampai di bulatan kecil (susur kiri menuju the mall & jkr, arah kanan menuju jalan sultan salahuddin & jabatan perhutanan) saya berhenti menunggu giliran untuk membelok ke kanan. 2 kereta di hadapan sudah lepas . tiba giliran saya, saya memerhati kiri tiada kereta dan kanan juga tiada kereta. baru saja mahu bergerak, muncul sebuah mpv dari arah kanan membuatkan saya berhenti.
barangkali pemandu kereta belakang tidak menyedari saya brek kerana lampu brek bahagian kiri sudah terbakar (baru saja perasan baru baru ini). saya terdengar bunyi berserta kereta terasa bergegar.
tidakkkkkkkkkkk~~
akhirnya punggung kereta bercalar jua. dan sedikit terkopak.
waktu itu terasa sejuk tangan. bingung. kosong.
teringat untuk ambil gambar punggung kereta sendiri. tetapi lupa mahu ambil gambar kereta yang melanggar tadi. juga nombor pendaftarannya. mujurnya ada nombor telefon dan nama pemandu yang melanggar. huhuhu~
selepas itu terdetik dalam hati, mungkin ini apa yang saya minta. biasanya kalau ada pemandu yang suka mengekor rapat di belakang kereta saya, saya akan tekan brek sebagai amaran supaya menjauh. tetapi ada juga yang degil. dalam hati saya terdetik kalau terlanggar punggung kereta saya, memang saya mahu tuntut ganti rugi dan mahu cat semula calar-calar pada kereta.
ok, saya insaf. berhati-hati dengan apa yang kita fikir. kerana apa yang kita fikir itu kadang kala akan berlaku dalam hidup kita. sentiasa positif, ya makcik...
semangatlah, makcik... mari buat kerja. jangan hasil kerja juga "kosong".

*update 4/7/2012
selepas pulang dari kerja semalam, saya check punggung kereta. Alhamdulillah, cuma ada kesan calar. tak kemek. dan kesan yang ku sangka terkopak itu sememangnya tiada apa-apa. silap mata memerhati, silap akal yang bingung mentafsir. maafkanlah diri ini. anyway, terima kasih pada yang mengambil berat. love you all :)




10 comments:

  1. bik....hati2 ye sayang..dengar pun dh takut..tak baik minta yang bukan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah.. baiklah mem.. kena selalu jaga hati jangan sampai bisik bukan bukan.. huhu~

      Delete
    2. aahh..ALLAH MAHA MENDENGAR...kita minta yang baik2 aje tau... :)

      Delete
  2. Emm biasa mcm tu lah...sz pon pernah terkena. hehehe =)
    Berhati2 yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah.. mari sama-sama jaga hati :)
      sabar~

      Delete
  3. bersabarla wani... huhu.. tapi memang mengerikan bila eksiden kan.. huhu... tapi kenapa wani tidak memberi tahu kepada ku pada pagi itu (ayat skema).... kalo beti tak bitau, mesti saya tahu melalui blog sahaja

    ReplyDelete
  4. kdg2 kita pn takut dgn apa yg kita pk atau terlintas. kalau terlintas/terfikir, cpt2 istighfar n mohon dilindungi Allah...

    ReplyDelete