Thursday, April 7, 2011

hani tidak gembira =(

semalam hari yang tidak gembira buat hani.
dulu-dulu, apabila tidak gembira hani akan melencong ke tasik titiwangsa sebelum pulang ke rumah. melihat langit yang biru dan air tasik yang berkaca-kaca sambil mencuci mata melihat jejaka berbadan tegap berjogging.
tapi semenjak kejadian keretanya diekori persona kelabu, hani kurang teruja mengunjungi tasik titiwangsa. cuma bila terasa mahu lari dari segala perkara tidak best, atau bila teringin melihat air tasik yang berkaca-kaca, baru hani menjenguk tasik itu.
hani memang suka air. air sejuk dan menenangkan. hani berangan-angan membina rumah berhampiran laut. atau tasik. atau sungai. atau apa-apa sajalah. janji bukan loji.
semalam hani teringat tasik titiwangsa yang sudah lama tidak dijengah.
hani tidak sabar mahu cepat-cepat pulang. mahu melihat air yang berkaca-kaca juga jejaka berbadan tegap berjogging. hani sudah jemu menghadap segala perkara tidak best yang terhidang. menyampah.
tapi...
semalam hujan. bila hujan, jalan akan mula sesak dengan kenderaan seperti semut yang bergerak dalam barisan. hani memujuk hati. tidak dapat tengok air tasik, air hujan pun jadilah.
malam itu hani masih tidak gembira. berasa letih mengenang perkara tidak best. terasa mahu lari tapi hari sudah malam. nanti emak ayah risau pula.
mesej-mesej yang masuk ke dalam peti mesej telefon bimbit pun hani tidak balas. hati beku dan jari kaku untuk memicit-micit butang telefon genggam.
waktu itulah ada mata air yang muncul. sejuk dan menenangkan. hati yang beku mula mencair lalu menerbitkan senyuman di bibir.
dan malam itu hani tidur dengan senyuman yang masih berbaki.


2 comments: