Thursday, November 4, 2010

malas baca ayat dalam BI? google translate kan ada

*entri ini ditulis khusus buat adik sepupu (walaupun dia tak follow blog saya dan tak pernah tinggalkan komen).

tempoh hari, saya baca blog adik sepupu yang berwarna warni tentang pengalaman pergi i-city. (dah la pergi tak ajak saya. huhu~ sampainya hati). dalam banyak banyak gambar posing sakan, ada beberapa keping gambar memaparkan tompok tompok bulat seolah olah salji sedang turun. barulah saya tahu rupanya itulah orbs.
ada yang cakap orbs menandakan kehadiran roh. wallahu'alam. tapi takkan la bila ada benda pelik sikit je kita nak terus kait dengan benda paranormal kan? jadi saya google dan saya jumpa artikel tentang orbs. oleh sebab adik sepupu saya ini malas membaca dalam BI (ya, kadang kadang  saya pun sama juga hoho~), maka saya terfikir menggunakan google translate.
sila ambil maklum bahawa ayat di bawah diterjemah oleh google translate tanpa sedikit pun disunting oleh saya.

Kebenaran Dibalik 'Bola-bola'Terakhir dikemaskini 2007/10/03Printable Version

Orbs adalah barang yang sangat kontroversi dalam bidang penyiasatan paranormal. Fakta keras adalah bahawa sebahagian besar, jika tidak semua, "orbs" disebabkan oleh titisan air, debu, salji, hujan, dll. Kesalahpahaman umum tentang orbs debu adalah bahawa debu sebenarnya di kamera atau di lensa. Ini tidak benar, pada kenyataannya, orbs debu disebabkan oleh debu hawa kelahiran zarah langsung di depan lensa kamera. Ini adalah sebuah artikel yang mendalam mengenai foto / video dan analisis faktor pencemaran yang menyebabkan orbs palsu-positif. Sila ambil perhatian bahawa ini berlaku untuk setiap kamera dengan flash (35mm & digital), dan kamera nightshot video semua.
Diagram 1, di sebelah kiri, merupakan perwakilan dari bagaimana debu di depan kanta kamera muncul bola-seperti ketika flash yang digunakan. "B" mewakili bagaimana cahaya berjalan melalui kanta kamera, dan "A" merupakan titik fokus kanta, atau benda titik perlu terkini untuk berada dalam fokus. Seperti yang anda lihat, ada zarah debu lebih dekat ke lensa dari titik A, sehingga debu akan muncul out-of-focus, seperti terlihat dalam Diagram 2. Ketika kebakaran flash (Diagram 1), cahaya adalah tercermin dari debu, kembali ke kanta kamera, menyebabkan debu yang akan diterangi. Kerana sudut flash dan lensa kamera, semakin dekat lampu kilat adalah untuk lensa, semakin terdedah akan dapat orbs debu. Hal yang sama berlaku untuk menggunakan kamera nightshot video, lampu IR mencerminkan dari out-of debu-focus, menyebabkan mereka kelihatan seperti "bola" atau plasmoids. 
Saya ingin menekankan fakta bahawa debu penyebab bola mengambang di udara di depan kanta kamera, dan tidak benar-benar pada kanta itu sendiri. Nampaknya banyak orang berfikir bahawa mereka mengesat lensa bersih sebelum foto setiap sesi akan menyelesaikan masalah debu-ball tetapi ini sepenuhnya salah. Yang benar adalah debu di udara, mengambang dekat dengan lensa kamera (dalam waktu sekitar 6 inci normal), dan tidak ada cara untuk menyelesaikan masalah melalui lensa atau membersihkan halaman.
Beberapa ciri-ciri umum dari bola debu di foto mungkin akan menunjukkan semacam teras, pembaharuan sekitar aci tengah menuju tepi foto, berbentuk empat persegi panjang atau segi lapan, tetapi tidak terhad pada ini. Perpanjangan sekitar aci tengah menuju tepi foto disebabkan oleh kesalahan kelengkungan kanta yang dikenali sebagai "Koma", kamera dengan lensa yang sangat kecil dan focal length pendek (seperti kamera digital) lebih rentan terhadap koma berbanding kamera lain dengan focal lagi panjang kanta seperti kanta kamera SLR. Bola berbentuk empat persegi panjang atau segi lapan disebabkan kerana fenomena yang boleh ditakrifkan sebagai "Ketika sebuah objek dengan bentuk sama seperti bukaan lensa kamera dibawa out-of-focus, objek akan mula mengambil bentuk aperture ". Dengan kata lain, jika lobang kamera segi lapan (aperture adalah lubang yang terbuka untuk membiarkan cahaya melalui lensa), out-of bola debu-fokus akan mula mengambil bentuk segi lapan, terutama terhadap tengah gambar. Lain fenomena umum yang sering keliru untuk sesuatu yang disebut paranormal kanta "Flare", dan terjadi ketika sumber cahaya yang terang (yang paling sering Matahari) mencerminkan kembali sebahagian lensa, dan mencipta "hantu" gambar (tidak benar-benar hantu, namun dalaman refleksi) dari bukaan kamera. Secara umum, flare boleh dikesampingkan imej yang paling diambil di malam hari, tetapi boleh menjadi masalah dengan shooting gambar di siang hari.
idak ada paranormal tentang fenomena debu bola, adalah wajar bagi setiap kamera dengan flash dan setiap video dengan sumber cahaya yang tidak di depan kamera (iaitu, cahaya inframerah, lampu sorot). Nampaknya banyak kumpulan masih menganggap foto bola debu menjadi paranormal, kerana mereka tidak mahu mengambil masa untuk mengumpul data REAL anomali. Apa yang membuat kumpulan-kumpulan ini berpegang pada bola debu sebagai fenomena adalah kepuasan segera mereka mendapatkan dengan mengumpulkan beratus-ratus apa yang disebut "bola semangat" dalam satu malam penyelidikan. Yang benar adalah tidak peduli apa persekitaran, selalu ada zarah udara-lahir di udara (kecuali di vakum ...) yang boleh mencemarkan data anda. Anda kadang-kadang bahkan boleh melihat lampu kilat mencerminkan debu zarah saat gambar diambil. Selain itu, fenomena ini tidak hanya terbatas pada debu, itu juga berlaku untuk hujan, titisan air, bug, dll

untuk melihat diagram 1 dan 2 boleh baca di artikel asal. klik di sini.    
penghargaan kepada google translate.

p/s: google translate memang lucu. hehe~

4 comments:

  1. makcik, sakit mata ai merah sgt. kui kui

    oh gugel translet mmg lucu btl. kdg2 rs mcm nk menangis. kdg2 jd penyelamat jg :)

    ReplyDelete
  2. puding :
    ya baru la sesuai "MERAHnya mak ngah!"

    haha~ betul. tapi kadang-kadang tambah pening.

    ReplyDelete
  3. adzmira:
    kopi teh saja sebab tu panjang :)

    ReplyDelete