Friday, June 18, 2010

selamat ulang tahun kesepuluh


Selamat ulang tahun ke-10!
Maaf, hari ini bukan hari jadi saya yang kesepuluh. Bukan juga ulang tahun perkahwinan saya yang kesepuluh (saya BUJANG lagi. Diulang B-U-J-A-N-G). Hari ini adalah ulang tahun hari pertama saya menjejak kaki di UTM; tempat di mana saya kenal sahabat-sahabat saya hari ini.
Hari ini makcik jadi sentimental sikit :’) Makcik nak buka kotak kenangan yang dah berkarat. Niat makcik bukan nak menyinggung hati sesiapa. Cuma ingin mengenang nostalgia zaman muda dolu-dolu. Harap jangan terasa ya.
Sepuluh tahun dulu, saya baru kenal dunia kampus dan hostel. Rasa seperti sudah tua walaupun saya masih muda lagi (saya memang perasan muda). Teman sebilik saya yang pertama, orang Klang kalau tak silap saya. Ayu Harris namanya. Tapi sekejap sahaja jadi teman sebilik. Kemudian saya bertemu Aida. Rasa serasi dan saya minta bertukar bilik dan menjadi teman sebilik Aida. Masa itu, saya masih mentah lagi. Saya tak sedar tindakan saya bertukar bilik itu membuat orang terasa. Jadi saya minta maaf jika ada yang terasa dengan saya.
Sejak itu, teman sebilik saya tidak pernah bertukar. Lima tahun di UTM, lima tahun itulah saya berkongsi bilik dengan Aida. Macam-macam yang kami kongsi. Dari suka duka hinggalah gula, teh, sos dan tv, semua kami kongsi. Bila Aida dapat motor, selalu kami merempit ke CP, Jusco, Skudai Parade, dan paling jauh sampai Plaza Angsana. Kadang-kadang bila teringin makan KFC, sayalah yang diajak merempit. Paling tak lupa, dengan motor itulah Aida hantar saya ke klinik waktu kaki saya sakit bernanah. Terima kasih, Aida. Tapi saya bukan teman sebilik yang baik. Saya selalu ‘ghaib’. Ke mana? Saya merempat ke bilik teman sekepala, Ha.
Saya jenis yang lambat bersiap. Jadi selalu kena tinggal dengan Aida. Sebab itu Aida pesan pada Ha tolong babysit temankan saya pergi kuliah. Tambah pula frekuensi gila-gila Ha lebih kurang saya, jadi kami ngam. Macam-macam yang kami buat sama-sama. Buat tugasan sama-sama, makan sama-sama, beronggeng sama-sama, berjangok sama-sama, layan CD cetak rompak sama-sama, tidur sama-sama (jangan salah tafsir ya), even ponteng kuliah pun sama-sama (ops, kantoi...). Apa yang tak sama, mungkin rupa fizikal kot. Dia kurus tinggi, saya montel dan rendah :P
Masa permulaan minggu orientasi, saya sentiasa bersendirian. Saya berat mulut. Bukan sombong, cuma pemalu. Masa minggu orientasi itu saya jumpa Zana. Katanya nama saya macam nama kawan dia, Wani I. Mula dari situ, saya kenal geng-geng budak Pantai Timur termasuklah Wawa. Zana ibarat kak long saya. Dengan dialah saya boleh bermanja menggeletis. Tapi tengok time. Kalau dia sibuk sangat jangan harap nak menggeletis. Zana ni antara kawan baik teman sebilik saya, Aida.
Wani I. Kami berkongsi nama panggilan yang sama. Sama-sama anak kedua dalam keluarga, tapi adik-beradik dia lebih ramai. Kami sempat berkongsi majikan sama walaupun sekejap. Masa tahun akhir di UTM, dia biasa bertandang di bilik saya dan Aida.
Wawa. Saya dan kawan-kawan suka panggil dia Ustazah Wawa. Dia pendiam tapi tahap lawak memang boleh tahan. Bagi saya dia misteri. Apa-apa pun dia masih kawan saya J
Yang lain-lain saya tak ingat macam mana kami berkenalan. Minta maaf ya, ingatan makcik tak power macam dulu.
Nalin. Ada orang cakap muka kami lebih kurang sama dan pernah juga orang terkeliru antara saya dan dia. Tapi dia selalu cakap dia lebih lawa dari saya. Saya ni kan budak comot. Hari-hari saya jumpa dia. Yalah, dah satu pejabat. Dia suka benda comel-comel, dan saya masih ingat, bilik dia didominasi warna ungu atau hijau – warna kegemaran dia. Masa itu, hanya dia dalam geng kami yang ada kereta. Jadi dengan dialah kami tumpang beronggeng, pergi makan di luar bila jemu makan di cafe kolej, dan dengan dialah saya tumpang balik rumah J Saya juga pernah tumpang kereta dia pergi kuliah. Dan satu hari, ada orang tinggal nota cinta untuk saya di cermin kereta Nalin. Itu adalah pertama kali saya mendapat nota tak bernama.. dan kali terakhir sebab saya ni tiada peminat huhu~
Umi. Dia pun antara kawan saya di bawah majikan yang sama. Cuma jarang jumpa sebab cawangan lain-lain. Waktu tahun-tahun akhir di UTM, saya selalu berdating dengan Umi di perpustakaan. Misi utama – belajar; misi sampingan – cuci mata; misi mustahil – buat konsert. Umi ramai kawan dan salah seorang kawan dia yang rajin bertandang ke perpustakaan macam suka pada saya (kan saya dah beritahu, saya ni perasan). Tapi bunga-bunga cinta tak sempat berputik. Haha... cerita lama. Tak penting untuk dikenang. Umi antara kawan yang boleh layan saya merapu, sampailah sekarang. Terima kasih ya Umi kerana sudi melayan ku merapu.
Mina. Dia kawan saya paling cute dengan kulit putih dan badan comel-comel. Tapi kali terakhir saya berjumpa dia, dia sudah kurus. Dia baik dengan semua orang dan ramai kawan.
Baiti. Sweet and kind. Bagi saya dia antara budak pandai. Kagum. Bilalah saya boleh jadi pandai macam dia?
Roq. Comel-comel orangnya. Saya kenal dia masa Tahun Satu di UTM. Geng dengan Baiti.
Hmm... lain-lain kawan yang saya kenal di UTM : Mas, Irma, Zal, Liza Akhir, Liza Othman, Yus, Wani Aziz, Wani Terengganu, Fa, Along, Warda, Fida, Lee, Hawa, Yati, Roosaneeza (MakCik), Sal, Ida, Reza.
Yang tak tersenarai tu jangan kecil hati ya. Makcik bukan semakin muda. Kotak kenangan pun dah berkarat.
Ada banyak lagi kenangan, tapi saya nak keep it personal. Buat layan time jiwang-jiwang atau time gelak sorang diri (saya waras lagi cuma suka mengenang kisah dulu-dulu).
Buat semua kawan-kawan: terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya. Kalau ada kata-kata, tingkah laku atau perbuatan saya yang mengguris hati, saya minta maaf banyak-banyak. Saya hanya manusia biasa. Sudah sedekad rupanya kita berkawan. Semoga persahabatan kita berkekalan.
Sayang anda semua...

12 comments:

  1. awk...awk ni kan sj tau..kan dh menitik air mata sy ni..huk2 sedihnya...

    rindunya zaman2 polos kita dl. zaman2 muda kita dl. zaman2 comot kita dl..kan awk? :)

    ReplyDelete
  2. anony, nah tisu... hehe... bukan niat nak buat awk menangis. saja mengingat zaman dulu-dulu.
    saya pn rindu gak...
    zaman muka budak2 lagi dan zaman baru nak kenal mekap ;)

    ReplyDelete
  3. huhu... nama ku tersenarai. panjang pulak ceritanya.. huhu... adalagi satu la tujuan ke library.. cari pakwe. tapi haram. tak dapat. niat tak betul tu. ish. ish.

    ReplyDelete
  4. haha...umi umi umi...
    mmg la x dpt pakwe sebab dh tertulis jodoh umi bukan kt library utm tu...
    sy pon x dpt pakwe gak...sampai skg..waaa waaa~

    ReplyDelete
  5. tu la. tapi kadang2 tu sedih tengok orang berkepit je kat library tu. (masa tu la) hahaha...

    tapi, wani nak tahu tak. abang saya dulu selalu gak turun utm. jmp member baik dia. patut la jantung kadang2 rasa berdebar2.huhu...

    ReplyDelete
  6. apsal kite gi library sorg2 dulu,tak penah2 pun leh tackle pakwe..uhuhu..until now..thats way kite dh taknk gi library dh tuk study...duk umah layan buku dgn tv lg bagus..hehehe..anyway,kite syg awk wani n kwn2 lain gak..

    ReplyDelete
  7. umi: ooo...patut la...ni jantung saya bese berdebar-debar bila kt umah. jodoh sy ade dekat2 umah ke? hehe...

    zana: kita serupa zana... even abang librarian pun x dpt tackle..huhu~
    yeah, sy pn dh lama x g library. hurmm...nk pegi la... rindu pulak kt library.

    sayang awk juga.... :)

    ReplyDelete
  8. so sweet...jangan lupa ye kita kan panggil awak bik..sbb kita akan regging awak kalau time cuti lap/mop lantai...wani...rindu sngat2 time tu...agaknye memang kita ni se'angin' walaupun tak sentiasa bersama kan...sampai saya pun dpt angin sepoi2 awak tu..he hee
    rindunye kat kawan2 nanti kita wak reunion ek..sewa hostel kat utm ke..nanti aida uruskan..cewwwah macam la felo kolej...hee hee

    ReplyDelete
  9. owh, aida mmg x lupe sb aida sorg je pggl sy 'bibik'. oh ye sy ada simpan lg gamba candid sy tgh lap lantai. pakai baju kelawar lg. haha!
    maap la mem. silap tuju angin tu. mujur mem x naik angin ye...hehe..
    wah, wat reunion. bile ye tu? tggu zana/ha/baiti kawen br kita berkumpul ramai2.huhu...ke nk tggu kenduri saya? haha...bilakah itu? calon pn xde :p

    ReplyDelete
  10. yeah.....tapi ingat lagi kalau bik ada angin aida akan ajek ...arggk arrrgh..bik kata angin macam nak naik belon..hee hee
    owh..tak pe...mesti ada masanya tu nanti...baju kelawar tu ada lagi tak..kalau ada jahitla kat lengan tu yee..dah seksi semacam dah tu...hee hee

    ReplyDelete
  11. owh baju kelawar tu dh x pakai lagi. kt umah x leh seksi melampau. itu hny depan mem ku tersayang hahaha...

    ReplyDelete
  12. huu huuu huuu..haa haa haa...28SX ni haa haaa

    ReplyDelete