Wednesday, June 23, 2010

hani keknya rangup

tajuk entri ini diambil dari tajuk lagu hani lempengnya hangus tapi cerita ini tiada kena mengena dengan lagu tersebut.

esok hari jadi elly. sambil jari-jemari mengetuk-ngetuk papan kekunci dan sesekali tersengguk-sengguk hampir tersembam depan pc, sempat dia terfikir rancangan untuk meraikan hari jadi kawannya. rasa-rasa dia nak merajinkan diri membuat kek. elly pernah sebut tentang kek coklat lembap yang dibuat oleh rihana. elly betul-betul terliur dengan kek coklat yang gebu-gebu itu.
tepat 4.30 petang dia bergegas punch kad. ingatannya hanya tertumpu pada kedai yang menjual barang-barang membuat kek. dia berkira-kira ke mana harus dituju. teringat pakcik gugel pernah cakap kedai yang terdekat dengan rumahnya di taman intan dan taman visiting.
laju dia memecut kereta hitamnya yang berhabuk-habuk tak berbasuh. sudah lama dia tak pergi taman intan. dia sendiri tidak pasti di mana letaknya kedai dengan papan tanda warna oren. berpusing-pusing dia mencari kedai itu sampai dia tersilap masuk jalan. tersipu-sipu dia berpatah balik sambil diperhatikan abang-abang berkemeja hitam yang sedang lepak di restoran tepi jalan.
hampa. kedai yang dicari tak juga ditemui. lalu dia terus menuju ke taman visiting. sekali lagi dia menggaru-garu tudung kepala. dia juga sudah lama tidak pergi taman visiting. dia terpaksa berpusing-pusing. nyaris-nyaris tersilap jalan lagi.
waktu dia berkira-kira mahu pulang dengan tangan kosong dia ternampak papan tanda warna oren. ya! matanya membulat bersinar-sinar macam mata shin chan.
dia rasa sangat seronok dapat membeli barang-barang yang dihajati sampai dia tak sedar dia terlupa menaikkan cermin tingkap. mujur kereta hitam berhabuknya tak hilang. dan mujur cermin itu ternganga tak berapa luas.
lepas maghrib dia memulakan misinya. tercangak-cangak dia menyukat bahan-bahan. mujur rihana ada bagi tips. dengan yakin dia membancuh semua bahan hingga jadi adunan coklat pekat berkilat. sudah lama dia tak membuat kek. harap-harap jadi. sambil tangan mengacau adunan sempat dia berangan. esok dia akan bawa kek ke pejabat. dia nak suruh elly pelawa abang enrique makan. sambil tu elly boleh promote dia pada abang enrique. mesti abang enrique akan senyum-senyum kat dia. atau paling seronok kalau abang enrique ajak makan tengah hari sama-sama. hihi...
keknya sudah selamat bersauna dalam oven. 35 minit kemudian dia menjenguk tapi keknya tak naik. aiseh! oven itu tak cukup panas di tengah-tengah. dia mengalih-alih kek supaya panasnya sekata. dia naikkan lagi suhu oven jadi 210 darjah celcius. 15 minit kemudian keknya menggelembung tinggi di tengah-tengah. dia cucuk-cucuk bahagian kek yang gendut. oh, belum cukup masak.
beberapa minit kemudian bahagian yang gendut sudah rata seperti baru lepas minum teh pelangsing. tapi bahagian tengah kek retak tiga seperti lambang mercedes. kek itu belum sejuk betul tapi dia dah terliur nak rasa. dia potong sikit kek dan masuk dalam mulut.
ish...ni kek ke biskut? rangup pulak.
tet! tet!
oh, ada sms dari elly.
"hani, i demam. esok MC."
waaaaaaaaaaaaa~

moral of the story: niat tak baik yang terselit di celah-celah niat baik, hasilnya tak berkat. huhu...

5 comments:

  1. haha! awk ni selalu tau bt lawak. haha.

    adoyai..mcm mn blh rangup? pg ni jd lembab tak?

    kesian awk sbb elle mc lak ek..nk bt kejutan akhirnya awk yg terkejut. hik2 ala cian... :P

    yg benar,
    rihana

    ReplyDelete
  2. dear rihana,
    mekasih atas guide utk wat kek.
    owh, pagi tadi dh rasa. jd lembap. yay! ntah la mungkin sebab oven tu panas x sekata, bhgn tepi jadi kering dan rangup.
    huhu~ kejutan x menjadi. alahai...
    nmpknye kene wat eksperimen lagi sampai terer cam awk.

    love,
    hani

    ReplyDelete
  3. owh umi...kek tertinggal kt umah. meh singgah umah saya :)

    ReplyDelete